CELOROČNÍ PLÁN ČINNOSTI ŠKOLNÍ
DRUŽINY ZŠ PALMOVKA
ŠKOLNÍ ROK 2024/2025
„ Kdo si hraje nezlobí “
Motto: Naše školní družina, je jedna velká rodina, všechno známe, všechno víme, každý problém vyřešíme. Jaro, léto, podzim, zima v družině je vždycky príma.
Plán navazuje na ŠVP a je orientován především na oblast „Člověk a jeho svět“ v podoblastech (Místo kde žijeme, Lidé kolem nás, Lidé a čas, Rozmanitost přírody, Člověk a jeho zdraví).
ŽÁŘÍ:
Babí léto – vítáme nový školní rok
Téma měsíce: Zásady slušného chování, navazování přátelských vztahů v novém kolektivu, uvědomění si svých práv a povinností, respektování dohodnutých pravidel.
ŠVP – Moje škola. Ve školní jídelně. Jak se správně chovat. Příprava do školy. Sportujeme
- Činnosti zájmové:
- orientace v budově školy
- malování zážitků z prázdnin
- vyrábíme výzdobu do školní družiny
- sestavujeme pravidla slušného chování
- hrajeme hry na procvičování paměti
- hrajeme krátké celky z knih, které čteme
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- vyprávění o zážitcích z prázdnin
- poslech čtených pohádek
- kreslení a vyrábění dle fantazie
- povídáme si o chování ve školní družině – kouzelná slova – prosím a děkuji
- povídáme si a hodnotíme své chování u stolu ve školní jídelně
- pohybové hry venku, seznamujeme se s pravidly míčových her a dodržujeme je
Příprava na vyučování:
- seznámení s prostředím školy a ŠD
- kdo v naší škole pracuje a seznámení s nimi
- hygienické návyky a správné stolování ve ŠJ
- co se nám ve škole líbí a co bychom změnili
Jiná činnost:
- seznámení s vnitřním řádem ŠD
- seznámení s režimem dne ve ŠD
- udržování pořádku ve ŠD – uklízíme hry, hračky
Akce - pořádáme vycházky po okolí školy
21.9. – mezinárodní den míru
22.9. – mezinárodní den bez aut
27.9. – světový den turistiky
28.9. – den české státnosti – Svatý Václav
ŘÍJEN:
Barvy podzimu – kouzelná podzimní zahrada
Téma měsíce: Rozvoj vztahu k přírodě, budování sounáležitostí a zodpovědnosti k přírodě.
ŠVP – Příroda kolem nás. Roční období. Podzim. Životní prostředí. Cesta do školy. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- obtiskujeme listy – využíváme různé techniky pro výtvarné činnosti
- zhotovujeme různé druhy šperků z přírodnin
- soutěžíme ve skládání rozstříhaných obrázků zvířat a rostlin
- v encyklopediích vyhledáváme informace o zvířatech a přírodě
- učíme se básničky a písničky s tématikou přírody a zvířat
- kreslíme a malujeme dopravní značky
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- soutěžíme ve vymýšlení názvů rostlin nebo zvířat začínajících určenými písmeny
- poslech čtených pohádek
- kreslení a vyrábění dle fantazie
- besedujeme o bezpečné jízdě na kole
- povídáme si o slušném chování při cestování
- pohybové hry venku, víme co je fair play a snažíme se tuto zásadu dodržovat
Příprava na vyučování:
- procvičujeme znalosti barev, při výtvarných pracích se snažíme používat především podzimní barvy
- čteme o přírodě z encyklopedií a jiných tiskovin
- vyprávíme si o domácích zvířatech a o péči o ně
- při vycházkách se učíme správně přecházet, sledujeme dodržování pravidel silničního provozu
Jiná činnost:
- stavíme si vlastní dopravní hřiště – děti představují dopravní prostředky a chodce
- návštěva Dino parku - Harfa
Akce - pořádáme vycházky po okolí školy
– stavíme z přírodních materiálů domečky, zvířátka, strašidla aj.
4.10. – mezinárodní den zvířat
5.10. – mezinárodní den úsměvů
20.10. – den stromů
28.10. – Den vzniku samostatného československého státu
31.10. - Halloween
LISTOPAD :
Vítr, déšť a plískanice, strašidel bojíme se nejvíce.
Téma měsíce: Jaký jsem, a jaký bych chtěl být, tvorba koláže.
ŠVP – Naše město. Okolí. Kamarádi. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- kreslíme naše město a okolí - koláž
- stavíme město z kostek
- kreslíme plánek nejbližšího okolí
- seznamujeme se s mapovými značkami
- malujeme portrét kamaráda
- při hře zjišťujeme, jak se známe – poznáváme kamaráda po hlase nebo po hmatu
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- přemýšlíme a diskutujeme nad tím, co se nám ve městě líbí, nebo nelíbí, proč, a co bychom si přáli změnit
- poslech čtených pohádek
- kreslení a vyrábění dle fantazie
- hledáme na každém něco, za co bychom ho mohli pochválit
- vyprávíme ostatním o svém nejlepším kamarádovi
- pohybové hry v tělocvičně, relaxujeme při spontánních hrách
Příprava na vyučování:
- učíme se určovat světové strany
- cestujeme prstem po mapě, navštěvujeme známá místa, na kterých jsme byli, vyprávíme si o nich
- povídáme o tom, kdo je kamarád, přítel, spolužák
- soutěžíme, kdo zná více slov od určitých písmen – jméno města, rostliny…..
Jiná činnost:
- Krokodýlí ZOO
Akce - pořádáme vycházky po okolí školy – hledáme zajímavosti našeho města
– ukazujeme si cestu k důležitým budovám – pošta, poliklinika, policie
2.11. – památka zesnulých
11.11. – Svatý Martin
17.11. – Den boje za svobodu a demokracii
21.11. – světový den pozdravů
PROSINEC:
Než zazvoní zvoneček – měsíc plnění našich přání
Téma měsíce: Naše sny, přání a hodnoty.
ŠVP – Svátky a oslavy. Kalendář. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- rozlišujeme roční období, dny, týdny a měsíce.
- vyrábíme Mikuláše, čerta, anděla
- učíme se zpívat koledy
- hovoříme o významných událostech, které se odehrávají během roku
- vyrábíme vánoční výzdobu, přáníčka, dárečky, ozdoby
- čteme a vyprávíme si o vánočních zvycích, některé vyzkoušíme
- navštěvujeme tělocvičnu
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- vyprávíme si o smyslu adventu, vnímáme atmosféru Vánoc
- četba příběhů s vánoční tématiku
- kreslení a vyrábění dle fantazie
- čteme si o narození Ježíška
- diskutujeme o významu vánočních dárků
- provozujeme hry na sněhu, kreslíme do sněhu, vyšlapáváme jednoduché obrázky – dle počasí
Příprava na vyučování:
- společně vytváříme náměty k vycházkám v ročních obdobích
- didaktické hry
- vánoční zvyky a nás a ve světě
- soutěžíme, kolik známe vánočních pohádek
Jiná činnost:
- píšeme dopis Ježíškovi – naše tajná přání
- Vánoční besídka – zábavné odpoledne s ochutnávkou cukroví
Akce:
- na vycházkách pozorujeme vánoční výzdobu
4.12. – svátek Svaté Barbory
5.12. – Mikuláš a čert
24.12. – Štědrý den
LEDEN:
Paní Zima, Mrazíkovo zimní malování
Téma měsíce: Pocit je když, … Vyjadřování svých pocitů a prožitků různými způsoby.
ŠVP – Rozdíly mezi námi, naše smysly. Mluvíme správně? Volný čas. Zima. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- vzpomínáme na prázdniny – shromažďujeme pohlednice a jiné obrázkové materiály z časopisů
- mluvíme o lidech znevýhodněných fyzicky, psychicky, sociálně – dramaticky je ztvárňujeme, snažíme se o komunikaci s nimi
- beseda, jak pomáháme zvířátkům z zimě
- ztvárňujeme Tři krále pomocí různých technik
- pozorujeme stopy zvířat ve sněhu
- pantomimicky předvádíme různé situace, pocity, povolání
- cvičíme rytmus a melodii jazyka pomocí říkadel a básniček
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- cvičíme si dorozumívání odezíráním
- kreslení a vyrábění dle fantazie
- podávání předmětů bez pomoci rukou
- cvičíme hmat – poslepu určujeme předměty vložené do krabice
- vyprávíme si pohádky a příběhy ze života
- provozujeme hry na sněhu, kreslíme do sněhu – bobování, koulování – dle počasí
Příprava na vyučování:
- čteme s porozuměním a správnou artikulací z knih a časopisů
- didaktické hry
- cvičíme si jazyk – jazykolamy, říkadla
- pomocí navigace se snažíme orientovat v prostoru
Jiná činnost:
- představujeme si pocity nevidomého, sestavíme určitou dráhu, kterou se snažíme překonat se zavřenýma očima
Akce:
- mistr ŠD v pexesu
6.1. – Tři králové
31.1. – pololetní vysvědčení
ÚNOR:
Báječná plesová sezóna a masopustní veselí
Téma měsíce: Ochrana našeho zdraví, prohlubování zdravé životosprávy.
ŠVP – Naše tělo. Chci být zdravý. Co nás může ohrozit. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- sestavujeme zdravý jídelníček
- kreslíme ovoce a zeleninu
- vystřihujeme nebo kreslíme obrázky jídel a potravin, třídíme je na zdravé a méně zdravé, tvoříme koláže
- povídáme si o péči o náš chrup
- vyrábíme papírové masky – masopust
- učíme se ošetřovat drobná zranění
- pořádáme jednoduché sportovní soutěže
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- učíme se relaxovat a odpočívat
- kreslení a vyrábění dle fantazie
- zjišťujeme kolik měříme, hodnoty zapisujeme a sledujeme jak rosteme
- vyprávíme si o zdravém životním stylu
- kontrolujeme pravidelnou hygienu, vyprávíme si o jejím významu
- připomínáme hygienické zásady při kašli, rýmě, kýchání, použití WC, stolování aj., upozorňujeme na prohřešky
Příprava na vyučování:
- prohlížíme a čteme encyklopedie o lidském těle
- didaktické hry
- soutěžíme v kvízu na téma jak znám své tělo
- sestavujeme zdravý jídelníček
Jiná činnost:
- při vycházce jdeme k poliklinice
- učíme se zásadám první pomoci
Akce:
- karneval ve školní družině
14.2. – Svatý Valentýn
21.2. – Mezinárodní den mateřského jazyka
BŘEZEN:
Jak se rodí jaro
Téma měsíce: Smysluplné trávení času, naše všední koníčky.
ŠVP – Volný čas. Denní režim. Jaro. Svátky a oslavy. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- čteme a vyprávíme si o zvycích spojených s jarem
- plánujeme režim dne
- kreslíme první jarní květiny
- vyprávíme si o zásadách pravidelného denního režimu, čase a jeho správném využití, učíme se rozlišovat povinnosti a zábavu
- hrou ukazujeme jednotlivé činnosti denního režimu
- kreslíme různá měřidla času
- učíme se nové sportovní hry
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- plánujeme odpočinek po příchodu ze školy – co je aktivní odpočinek
- povídání a kreslení - co jsme prožili o víkendu
- diskutujeme nad pojmem volný čas a výtvarně zobrazujeme trávení volného času
- seřazujeme vybrané činnosti ve volném čase dle užitečnosti
- kreslíme co nás nejvíce baví, čemu věnujeme nejvíce času
Příprava na vyučování:
- poznáváme mláďata domácích zvířat
- poznáváme jarní rostliny a byliny
- kvízy a doplňovačky
- procvičujeme určování času, odhad času
Jiná činnost:
- při vycházce pozorujeme jarní práce v zahradě – pozorování změn v přírodě
Akce:
8.3. – Mezinárodní den žen
28.3. – Den učitelů
DUBEN:
Máme rádi naší Zemi
Téma měsíce: Moje rodina a můj svět. Kdo a co je pro nás důležité. Naše zázemí.
ŠVP – U nás doma. Rodina. Svátky a oslavy. Příroda kolem nás. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- vyprávíme si o životě naší rodiny, o svém domově
- co kdo dělá v našich rodinách – kresba, koláž
- stavíme nebo kreslíme náš ideální dům
- povídáme si o tom, co očekáváme od rodičů, diskutujeme o rolích v rodině, o významu správně fungující rodiny
- povídáme si o prarodičích, o širší rodině, kdo je bratranec, sestřenice, teta…
- jaká bude naše budoucí rodina – povídání a kresba, jakými chceme být rodiči
- pozorujeme klíčení semínek – osení na Velikonoce
- vyrábíme velikonoční výzdobu , kreslíme kraslice – význam Velikonoc
- význam pálení čarodějnic – vyrábíme nebo kreslíme čarodějnice
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- kreslíme, jak trávíme s rodiči náš společný čas
- představujeme povolání našich rodičů – pantomimem nebo kresbou
- popisujeme dům nebo byt, ve kterém bydlíme
- seřazujeme vybrané činnosti ve volném čase dle užitečnosti
- kreslíme co nás nejvíce baví, čemu věnujeme nejvíce času
Příprava na vyučování:
- kvízy a doplňovačky
- procvičujeme určování času, odhad času
Jiná činnost:
- při vycházce pozorujeme život na stromech, poznáváme ptáky
- pečujeme o květiny ve školní družině
Akce:
- slet čarodějnic – s programem a sladkou odměnou
22.4. – Den Země
30.4. – Pálení čarodějnic či filipojakubská noc
KVĚTEN:
Měsíc plný květů, svátek matek je tu
Téma měsíce: Čím chci být, až vyrostu. Význam každého povolání pro společnost, tolerance k odlišnostem.
ŠVP – Povolání. Peníze. Cesta do školy. Lidé na planetě Zemi. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- vyrábíme si peníze a hrajeme si na obchod
- povídáme si o cestě do školy a domů
- kreslíme čím bychom chtěli být
- besedujeme o nejprospěšnějším povolání s důvody pro a proti
- představujeme si jiné kultury z knih a časopisů, snažíme se pochopit odlišnosti kultur
- vyrábíme přáníčka ke Dni matek
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- povídání o tom, co je plýtvání jídlem, penězi, jak šetřit
- povídáme si, kde ve městě pracují policisté, lékaři, hasiči
- pantomimicky ztvárňujeme povolání - beseda ten dělá to a ten zas tohle
- čteme si pohádky z cizích zemí, ilustrujeme je
Příprava na vyučování:
- finanční gramotnost – poznávání českých mincí a bankovek
- odhadujeme ceny potravin a celkového nákupu
- zjišťujeme, co musíme umět pro vybranou profesi
- zjišťujeme typická jídla a ovoce cizích zemí
Jiná činnost:
- vycházky do okolí školy -návštěva dětských hřišť
Akce:
- kresby křídou na chodník
1.5. – Svátek práce
8.5. – Den vítězství
11.5. – Den Matek
ČERVEN:
Léto je tady, těšíme se na prázdniny
Téma měsíce: Moje bezpečí, prázdniny bez úrazu.
ŠVP – Naše knihovna. Léto. Co nás může ohrozit. Základy multimediální výchovy. Sportujeme.
- Činnosti zájmové:
- tvoříme záložku do knihy
- seznamujeme se s knihami a knižními žánry
- píšeme nebo krátké příběhy – výtvarně ztvárňujeme obal knihy
- hodnotíme vhodné a nevhodné pořady v médiích – diskutujeme o tom, čím nás ovlivňují
- vymýšlíme situace, které se nám mohou o prázdninách přihodit – reálné i nereálné
- co nám může uškodit – zvířata, lidé
- kreslíme plakáty, sportovce a diplomy
- Činnosti odpočinkové a rekreační:
- čteme pohádky a pověsti
- soutěžíme s postavičkami z pohádek - kvízy
- povídáme si o pořadech v TV, rádiu – vzájemně si doporučujeme pořady, které nás zaujali
- těšíme se na prázdniny, mluvíme o jejich významu a využití volného času o prázdninách
Příprava na vyučování:
- besedujeme o návykových látkách a dalších nebezpečích – bonbony od cizích lidí, neznámí lidé a auta..
Jiná činnost:
- vycházky do okolí školy -návštěva dětských hřišť
- návštěva knihovny ve škole
Akce:
- předprázdninová diskotéka - soutěže
1.6. – den dětí
8.6. – světový den oceánů
16.6. – den otců
Mimo těchto plánovaných akcí, hrajeme po celý školní rok stolní a kolektivní hry zaměřené na osobnostní rozvoj žáků. Společnými aktivitami trénujeme paměť, logické myšlení, podporujeme sociální dovednosti a tvořivost. Rádi si také povídáme a odpočíváme. Chodíme na pravidelné procházky po okolí našeho města, navštěvujeme místní hřiště. Zaměřujeme sportovně pohybové aktivity s využitím prostoru školního dvoru dle aktuálního počasí.
Utužujeme kamarádský kolektiv, spolupracujeme se všemi dětmi napříč jednotlivými odděleními školní družiny.
Podporujeme výchovy ke zdravému životnímu stylu, výchovu ke správným stravovacím návykům, znalosti a dovednosti stolování, odpovědnost za svou osobu a zdraví.
Na základě podpory zážitkové pedagogiky se snažíme rozvíjet u dětí sociální dovednosti, zdravé sebevědomí, empatii a kreativitu prostřednictvím etické výchovy. Klíčovým cílem etické výchovy je „prosociálnost“ – umění vcítit se do druhého, pomoci a rozvoj lidské osobnosti. Snažíme se u dětí rozvíjet smysl pro krásu, estetiku, tanec, hudbu a zpěv v různých podobách. Seznamujeme děti s tradicemi, zvyky a svátky. Podporujeme vyjádření jejich vlastních nápadů a pocitů. Využíváme dětské práce při výzdobě školních prostor.
V neposlední řadě se zaměřujeme také na základy slušného chování. Seznamujeme děti s prostředím a vybavením školních prostor, seznámení se s družinovým a školním řádem, dodržování bezpečnosti při hrách, adaptace prvňáčků na režim školní družiny.
Vypracovala dne 1.9.2024
Jitka Klabanová
Vedoucí školní družiny